Tactical Scenario’s hebben de sfeer van een korte MilSim en het is een tactische beleving waarbij relatief kleine teams het tegen elkaar opnemen om een compleet scenario af te werken, inclusief planningsfase en support, om intens, tactisch en realistisch bezig te zijn.
Goed nadenken, plannen met je squad en samenwerken met andere squads, communicatie, kaartlezen en andere tactische skills worden hier toegepast in het spel en de scenario’s.
Kortom, mensen met gevoel voor teamwork, tactiek en realisme zullen dit soort TacSim events interessant vinden.
Er wordt onder andere gewerkt met NATO spelalfabet, NATO radioprotocol en voor commandanten (die dat willen) met NATO commandovoering.
Een aantal kernpunten:
– je hebt een beperkt aantal support choices per missie
– no highcaps. At all! Max 115 BB’s per mag.
– af = af, dus als je niet wordt gemedic’d, ben je voor dat scenario klaar
– 4 scenario’s per dag
– maximaal 8 personen per team dus maximaal 32 personen die deel kunnen nemen.
– missies/scenario’s volgen elkaar op dus je moet zelf je rust/voeding als team in de gaten houden
Je speelt 3 missies met je eigen team, Task Force Condor, tegen de OpFor, en 1 missie speel je zelf als OpFor (wat door iedereen altijd als heel leerzaam en interessant wordt ervaren).
SPECIALE REGELS TIJDENS TACTICAL SCENARIO’s
WYSIWYG – Je mag alles meeslepen wat je wil, en dan verzinnen we er wat leuks mee! Landmijnen, RPG’s, mijndetectors, gasmaskers, als je het hebt, proberen we het in het spel te integreren. Hoe gaver het er uit ziet, hoe beter het effect.
Engineer – In ieder team zit ook een engineer. Engineers zijn je ‘zwiterse zakmes’ en kun je gebruiken om wapens onklaar te maken, door mijnenvelden te verplaatsen, etcetera. Een engineer heeft wel ‘engineering stuff’ (crowbar, schep, spiegels, zaklampen, etcetera) nodig/moet dat bij zich hebben om te functioneren.
Medic/verbandjes – Ieder team krijgt een aantal verbandjes van de organisatie. Iedereen kan een verbandje aanleggen om een hit op een ledemaat te behandelen. Hiervoor dient het hele verband om het ledemaat gebonden te worden. Let op: dit zijn grote lange verbandjes, het aanleggen duurt wel even. Nadat het verband is aangelegd is de wond “verbonden” en mag de geraakte speler weer verder. Let op: verbandjes moeten in een Medic Pouch/Rugzak vervoerd worden!
Opladen/bijvullen – je mag tijdens een missie *niet* je mags bijvullen, dus neem alles mee wat je nodig hebt aan mags. Dat betekent in een eventueel heftig vuurgevecht dat je dus met je teammaatjes moet coördineren, ammunition awareness, etcetera. Er zullen momenten tijdens het spel komen dat je je magazijnen kunt bijvullen.
Dit geldt ook voor bijvullen van medic pouches!
No highcaps – spreekt voor zich! Alleen support guns mogen drum mags hebben. Omdat er tegenwoordig zelfs highcaps bestaan met 180 of meer BB’s, hou aan: 115 BB’s of minder in je mag (de capaciteit van de gemiddelde kleine speedloader).
Smokes – zijn toegestaan
HIT & respawn – Er komt onvermijdelijk een punt waarop je geraakt wordt, zoals gebruikelijk roep je dan “hit”, daarna gelden de volgende regels:
· Als je op een ledemaat (arm/been) geraakt wordt ben je uitgeschakeld, maar bij bewustzijn. Je mag om hulp roepen, kermen van de (gespeelde) pijn maar je mag niet meer schieten of je verplaatsen.
· Als je op je torso of hoofd geraakt wordt, mag je nog één theatrale gil geven en daarna (speel je) dat je bewustzijn verliest (dus niet meer praten, bewegen enzovoort).
· Als je 15 minuten nadat je gehit bent nog steeds niet behandeld bent ga je dood. Je mag ook eerder jezelf dood verklaren als je maten je echt in de steek gelaten hebben. Meldt je in dat geval bij één van de Marshals.
Er is dus geen ‘standaard’ respawn regel!
Capture – wordt je met één hand vastgehouden, dan kun je niet meer bewegen. Wordt je met 2 handen vastgehouden, dan moet je mee gaan met je gijzelnemer.
Snipers, DMR’s & support guns
We staan maar 1 Sniper/DMR en 1 Support Gun per team toe. Dus als je een Sniper, DMR of Support Gun meeneemt, is het handig ook een andere primary mee te nemen.
OVERIGE ZAKEN
Continuous gameplay – We gaan de hele dag in het veld zijn, dus zorg dat je naast je gear ook eten, drinken, BBs en eventueel batterijen bij je hebt voor een hele dag. We komen *niet* steeds terug op een vast punt, dus zorg dat je alles bij je hebt en houdt voor deze dag. Rugzakje = handig.
Communicatie middelen – het wordt sterk aangeraden om een personal mobile radio (comms) mee te nemen.
OpFor/local spelen – Het wordt erg op prijs gesteld als je een lange/effen jas of trui of iets dergelijks mee kan nemen die je over je normale gear kunt aantrekken.
Toegestane BB’s – Alle bekende merken BIO BB’s zijn toegestaan.